zaterdag 5 januari 2013

Hoogseizoen

Nu de feestmaand achter de rug is gaan we weer over tot de orde van de dag. Althans, dat is de bedoeling. Maar tegenwoordig moet je in januari (als het niet al in december is) al bezig zijn met je zomervakantie. Zeker wanneer je een leuke stek hebt, waar je al eerder bent geweest, en waarvan je weet dat ie populair is. Dus wordt er in december al massaal een vakantie geboekt, ook door ons met dank aan de dertiende maand.

Met de credietcrisis in volle gang ben ik bewuster bezig met de uitgaven. Jonge gezinnen worden door dit kabinet het meest getroffen volgens het centraal bureau voor de statistiek. En dat klopt ook wel. Als starter heb je nauwelijks nog kans op een hypotheek, de kinderopvang wordt onbetaalbaar gemaakt, het eigen risico van de zorgverzekeringen is wéér gestegen en de kosten van levensonderhoud rijzen ook de pan uit. Heel veel gezinnen kunnen niet eens op vakantie. Ik hoor zelfs van mensen die een lening afsluiten om te kunnen gaan. Nou, ik moet er niet aan denken. Ik heb in mijn jeugd jarenlang in Zeeland vertoeft en dat waren de leukste vakanties die ik me kan herinneren. Toch irriteert het me mateloos dat, nadat je door de overheid het vel over de oren krijgt getrokken, ook nog even genaaid wordt door de vakantiebranches door middel van het "hoogseizoen". Ga je in Juni, dan kun je voor een redelijke prijs nog wel op vakantie. Een week later is de prijs van diezelfde vakantie opeens verdrievoudigd (als het niet meer is)! En waarom vraag ik me dan af?  Heeft dat kampeerplekje op de camping opeens een gouden randje gekregen? Heeft die stacaravan opeens een jacouzi met privésauna? Is het 2-sterren hotel in Spanje opeens een 5-sterren hotel geworden? Heeft het strand in Griekenland een makeover gekregen met zand uit de bahama's waardoor je niet meer over die rotkiezels heen hoeft? Nee? Goh, dan vraag ik me af waar dan opeens die waardemeerdering vandaan komt? Oh, die is er niet? Ow, het is gewoon omdat het kan! Omdat je de consument makkelijk een poot kan uitdraaien vanwege de door de overheid opgelegde verplichte vakantieperiode! Een appelgebakje bij de bakker is toch ook niet in februari 2 euro en in augustus 10!

Al een paar jaar is er een partij die oproept om de vakantieperiodes flexibel te maken.
Op die manier kun je als ouder zelf kiezen wanneer je je kinderen met vakantie laat gaan. Voorwaarde is dat ze de lesstof die ze missen dan later inhalen. Op zich geen verkeerd idee. Alleen ben ik bang dat wanneer je dat gaat introduceren de vakantiebranche daar ook wel een oplossing voor heeft. Dan loopt het hoogseizoen opeens van januari tot december......




1 opmerking:

  1. Hoi Zuzanne, leuk om te lezen. Je schrijft leuke verhalen. Gr. Esther

    BeantwoordenVerwijderen